Hydrogen
Om Norge skal bli fullelektrisk, er det beregnet at vi vil trenger over 30 TWh mer energi enn i dag. Da må mer fornybar energi inn i systemet, og vi er sikre på at hydrogen blir en del av løsningen.
Informasjon eller faktaboks
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
En forskjell på «grønn» og blå «hydrogen»
For de fleste framstår hydrogen som ett produkt, men det er et skille mellom det vi kaller «blå» og «grønn» hydrogen. «Blå» hydrogen framstilles ved reformering av f.eks. naturgass, med CO2 som et biprodukt. Dette biproduktet må fanges og lagres, dersom man skal snakke om en miljøgevinst.
Grønn hydrogen skapes gjennom elektrolyse av vann, men ved hjelp av tilført el-energi, og biproduktet er oksygen. Vi mener begge løsningene må benyttes, slik at vi får etablert en god infrastruktur for levering av hydrogen til transportsektoren.

“Transporting you forward”, Neptune av Hyundai
Et felles løft
Hydrogen som energibærer er en teknologi som er moden for stor skala. Men for at hydrogen skal bli en del av infrastrukturen, må de ulike aktørene jobbe mot et felles mål – og vi må tenke større enn bare vår egen region. Det vil kreve at man etablerer systemer som fungerer over landegrensene, i samarbeid med ulike kommersielle aktører og myndigheter.
Strategisk partnerskap
Dette er en satsing som bør ha et europeisk perspektiv, hvor hele energimarkedet og store deler av transportsektoren ses under ett. Det gjenspeiles i Akershus Energis valg av strategiske partnere, deriblant Hyundai, som satser på hydrogendrevne lastebiler for tungtransporten.
Samarbeidet foregår via selskapet Green H2 Norway, hvor også Nel Fuel AS, H2 Energy AS og Greenstat AS er med i tillegg til Akershus Energi.
Vi har tro på at samarbeidet vil gi ekstra fart for å få etablert infrastruktur for hydrogen.

Informasjon eller faktaboks
Kontakt oss

Vi søker flinke folk til flere forretningsområder
